Wat is branding?
Branding is een Engels term die voortkomt uit het woord “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij de doelgroep en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen.
Branding is een Engels term die voortkomt uit het woord “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij de doelgroep en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen.
Het engelse woord branding vindt zijn oorsprong in het het brandmerken van vee. Door de koe met een rood gloeiende pook te markeren wisten niet alleen de eigenaar, maar ook zijn collega boeren wie de eigenaar van de koe was.
Een brand/merk is een teken, bijvoorbeeld een logo, waarmee een product of dienst onderscheidend kan worden van andere producten of diensten. Hierdoor weet je waar een product of dienst vandaan komt. Inmiddels is branding meer dan ergens een logo op plakken. Kleur, vorm, typografie, beeld en tone of voice vormen samen het brand design. Het gaat meer om wat mensen denken, voelen en ervaren bij een brand/merk.
Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om nog uniek te zijn. Vooral als het gaat om je aanbod. Je zult altijd concurrentie hebben. Om die reden is het juist zo belangrijk om branding in te zetten. Branding maakt namelijk het verschil tussen jou en je concurrenten. Je product of dienst mag dan misschien wel hetzelfde zijn als je concurrent, maar de manier waarop jij een connectie legt met je doelgroep, zal het onderscheid maken tussen jou en je concurrent.
Consistentie is heel belangrijk in de presentatie en maakt je bedrijf beter herkenbaar. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat ze met hetzelfde bedrijf te maken hebben, op welke manier ze je bedrijf ook tegenkomen. Dit zorgt ervoor dat klanten zich,
na verloop van tijd, vertrouwd gaan voelen bij jouw brand en hierdoor eerder voor jou zullen kiezen.
De emotionele connectie die een klant met jouw bedrijf heeft is heel belangrijk. Heeft de klant een goed gevoel bij jouw brand dan zal hij of zij eerder voor jouw bedrijf of product kiezen. Ook is de kans groter dat ze je sneller zullen aanraden.
Wij starten de branding met het bepalen van de merkessentie.
Je merkessentie is een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit. Je kan het zien als de kernwaarde van je merk. Datgene waar het écht om gaat en wat overal, in elk onderdeel van je merk, voelbaar en zichtbaar is. Een merkessentie vat je merk samen, meestal in een aantal woorden. Een merkessentie geeft veel houvast. Je kunt het zien als een middel om alle keuzes die jouw bedrijf maakt aan te toetsen.
Na het bepalen van de merkessentie maken onze vormgevers een visuele vertaling. Zij zorgen ervoor dat de merkessentie overal voelbaar is. Denk hierbij aan je briefpapier, je website, maar ook bijvoorbeeld aan het beletteren van je bedrijfsauto's.
In onze brochure vind je ons recept voor effectieve marketing en branding
en vertellen we hoe wij te werk gaan.
Liever gelijk een afspraak maken? Bel of mail Artline voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Of het nu om een klein communcatie-item gaat of het samenstellen van een compleet branding- en marketingplan voor de lange termijn: we vertrekken altijd vanuit onze vaste aanpak. Herkenbaar, gestructureerd en snel tot het gewenste resultaat.
We vertalen de merkessentie naar een creatief concept. Het creatief concept draagt het brandinggevoel in alle facetten. Inmiddels hebben we voor tientallen bedrijven de een creatief concept mogen verzorgen. Onderstaand een kleine greep uit de bedrijven die we hebben geholpen met het versterken van de merkidentiteit. Benieuwd hoe we dit hebben gedaan? Klik op onderstaande foto's voor meer informatie over het brandingproject.
Wil je graag een advies over branding, een nieuwe huisstijl of het vergroten van je online resultaten?
Wij schuiven graag aan om jullie onze effectieve werkwijze te presenteren.
Uiteraard is onze kennismaking geheel vrijblijvend en onder het genot van een kopje koffie. Wanneer komt het uit?